Social Icons

ALFAFA RAWAT RESDUNG

Resdung adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif. Resdung/alahan boleh mneyebabkan ketidakselesaan pada individu yang mengidapnya.Siapa yang tahan kalau setiap kali bangun pagi mengalami bersin yang berlarutan. Muka dan hidung2 akan terasa gatal dan tersumbat. Paling kronik pula, kalau ia berlarutan dan menyebabkan sakit kepala dan demam menyerang.

Kenapa sesorang mengidap resdung??
Antara punca resdung yang dikenalpasti adalah alahan terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu. Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan. Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.


Dan satu punca resdung yang tidak ramai orang sedar dan tahu adalah kerosakan atau sakit gigi di bahagian gusi atas. Kuman atau bakteria yang berasal dari kerosakan atau sakit gigi boleh merebak dengan mudah ke rongga sinus dan menyebabkan resdung. Hal demikian kerana kedudukan gigi gusi atas amat berdekatan dengan rongga sinus. Rongga sinus yang terdapat di dalam tulang pipi (dikenali sebagai maxillary sinus) merupakan rongga yang paling kerap mendapat sinutisis akibat kerosakan gigi.
Betul ke alfafa boleh rawat resdung?macam mana tu?ha ni mai tengok kata2 testimoni :
testimoni 1 :
  Testimoni 2:
Testimoni 3:

 

No comments:

Post a Comment