Social Icons

SET KEHAMILAN

Perlu ke amik vitamin semasa hamil?

Ha ni lah isu yang selalu kita dengar dan rasa tidak mau amik vitamin semasa hamil.saya pun pernah hamil dan dari dulu lagi ramai yang kata kepada saya jangan amik vitamin semasa hamil nanti baby jadi besar.Sape tak takutkan klu dengar macam tu.saya pun takut dan ngeri aje.benar ke vitamin ni boleh buat baby bsr.tentu ssh nak push baby nanti klu baby dah besar.Sebenarnya kenyataan itu tidak betul.amatlah perlu bagi ibu hamil mengamalkan vitamin semasa hamil.penting tau vitamin kepada kita,nak2 ketika perut dan memboyot besar.Saya tidak mahu cerita panjang2.just nak tunjuk apa yang doktor hamid Arshad kata.
itulah kenyataan doktor hamid arshad,so wanita hamil di luar sana,jangan takut untuk amik vitamin semasa hamil :)

Didalam produk shaklee ada vitamin utk ibu hamil.set basic bagi ibu hamil adalah vita lea,vitamin c dan b complex.so yang ni adalah set basic.

                           
                                

Sebab kenapa ibu perlu amalkan vitamin semasa hamil                       

  1. Masa mengandung si ibu perlu khasiat yang lebih dari biasa untuk diri sendiri dan janin yang dikandung. Perlu mkn makanan seimbang seperti buah-buahan, sayuran, bijiran wholegrain, kekacang. Yang rapu2 tuh elakkan lah, tak elok untuk tumbesaran janin..

2. Sukar dapat zat yang cukup walaupun dah amalkan pemakanan seimbang kerana faktor alahan dan muntah2 ketika mengandung.. jadi mengambil vitamin tambahan adalah disarankan.

3. Asid folik amat penting kepada tumbesaran saraf bayi semasa 3 bulan pertama kerana kekurangan vitamin ini ada dikaitkan dengan kecacatan saraf bayi (neural tube defect). Dengan memakan asid folik diperingkat awal hamil, boleh mengurangkan risiko ini.

4. Zat besi juga merupakan galian yang penting kerana semasa mengandung, badan kita akan membuat lebih sel-sel darah untuk mempastikan oksigen yang cukup untuk bayi, tetapi zat besi juga penting untuk pembinaan sel darah merah bayi kita.


Dan ini pula set lengkap utk ibu hamil.omega,esp(energizing soy protein),ostematrix,vita lea,vitamin c dan b complex.

Jd ibu2 yang sedang hamil dan mementingkan kesihatan janin dan diri sendiri boleh hubungi saya utk konsultansi.

No comments:

Post a Comment